viljestyrke, disciplin

“Jeg starter på mandag”. Du har helt sikkert tænkt dette mere end én gang. Hvad end, det handler om at tabe sig, holde op med at ryge eller at starte på et projekt, er det nemt at sætte en startdato. Den komplicerede del kommer, når du skal have viljestyrke til at opretholde det.

Der er to vigtige ting, du bør vide om viljestyrke:

  1. Viljestyrke er ikke en uendelig ressource. Viljestyrke kan løbe ud. Når vi lægger mange kræfter i et område, har vi mindre viljestyrke til at fokusere på andre ting.
  1. Viljestyrke er som en muskel. Den skal trænes og styrkes. Hvis den ikke bliver det, henfalder den og selvom det er muligt at få den kørende igen, er det meget svært at gøre.

Viljestyrke er kraften, der gør dine intentioner til virkelighed. Viljestyrke hjælper os med at overkomme dorskhed. Når vi synes, at vi mangler viljestyrke, falder vores selvtillid. Vi erstatter at gøre ting med at fantasere. Vi tænker på, hvad vi vil gøre i fremtiden – som om, det at tænke på det, får det til at ske. 

Men det er ikke sådan, det fungerer. Intet vil nogensinde blive gjort, hvis vi ikke tager de rette forbehold. Men hvordan tager jeg så de rette forbehold? Hvordan opøver jeg min viljestyrke og hvordan træner jeg den bedst muligt? – sidder du måske og tænker?

  • Anerkend grænserne for din viljestyrke

Der er situationer, hvor vi har brug for al den viljestyrke, vi har. Og i de øjeblikke beslutter vi os for at lægge al vores kraft i at gøre alt, hvad vi nogensinde har drømt om.

Tager vi udgangspunkt i et ønske om at tabe sig, kunne det være at begynde at træne 3 gange om ugen, at lave mad fra bunden hver dag, gå en tur efter aftensmaden hver anden dag, sove 7-8 timer hver nat, bruge mere tid med familien…du forsætter bare selv listen.

Men hvordan kan det så være, at du aldrig kommer i gang? Du har tænkt på det i flere år og du har måske ovenikøbet virkelig brug for at gøre det. Sandheden er at for mange projekter og ændringer på én gang, bliver så overvældende for os, at vi ikke kan overskue noget som helst. Vi kan ikke mønstre nok viljestyrke til det hele på samme tid og vi giver op på forhånd. Derfor fokusér kun på én ting af gangen.

  • Start i det små

Selv bare ét projekt kan nogle gange være for meget at håndtere. I sådanne situationer kan det være en god idé at begynde med en lille del af projektet og ganske langsomt vil du vænne dig til ideen. Når du afslutter første mål i projektet, så gå videre til det næste niveau. Lidt efter lidt begynder du at integrere den nye vane i dit liv ved hjælp af mindre opgaver, der er nemmere at opretholde.

Lad os tage eksemplet fra før med at lave mad fra bunden hver dag. Det kan være, at du har et stort ønske om at lave mad fra bunden hver dag, fordi du ønsker at leve sundt og samtidig gerne vil vide, hvad den mad, du spiser indeholder. Men du kommer aldrig i gang, fordi det virker alt for tidskrævende og uoverskueligt i din i forvejen travle hverdag. 

I stedet for at fokusere på hvad der ville være perfekt, kunne det måske fungere bedre for dig at fokusere på det, der rent faktisk kunne lade sig gøre. Måske det kunne være en løsning at tilberede hjemmelavet mad i weekenden? Hvis svaret er ja, så er de to første dage vinket af. I stedet for at tilberede et måltid ad gangen, kunne det så være en mulighed at lave dobbeltportion. Så der er til et måltid i den kommende uge? Er svaret ja, så kan de næste to dage også vinkes af. Nu er du oppe på fire dage ud af syv, hvor der serveres mad lavet fra bunden til aftensmad. Det er rent faktisk mere end 50 %. Ville du være tilfreds med det? Ville du synes, at det var et godt sted at starte? Helt klart ja! Så start i det små og lad resten udvikle sig med tiden.

  • Undgå negative indflydelser

Der vil altid være mennesker, der vil fortælle dig, at du ikke kan. Misundelse er kraftfuld og en grim ting. Nogle mennesker er ikke i stand til at acceptere, at andre mennesker kan gøre det, de ikke selv kan eller ikke selv vil gøre. Skil dig af med disse “energi vampyrer”, der næres gennem andre for at retfærdiggøre deres egen ulykkelige tilværelse. Du er nødt til at se de folk i øjnene, der prøver at trække dig ind i deres drama og negativitet, for derefter at kunne sætte dig selv fri af deres lænker.

  • Lav en plan

Enhver opgave, der kræver en stor mængde viljestyrke, kræver forberedelse. For at forberede og gøre dig klar, inden du starter din nye rutine, er det en god idé at planlægge et tidspunkt til at gøre dig selv stabil og få al den mentale energi, du har brug for. Meditation eller enhver aktivitet, der hjælper dig med at slappe af og hjælper dig med at finde dig selv, vil hjælpe dig med at forberede din krop og dit sind på at se den næste udfordring i øjnene. Find ud af hvad der skal til for, at du får tid og rum til din mentale forberedelse.

  • Husk dit “hvorfor”

Når vi vælger at gå ned af en ny vej, er det nemmere at blive på den, hvis vi ved, hvorfor vi gør det. Det er derfor vigtigt for dig og din viljestyrke, at du ved, hvad der er dit “hvorfor”. Hvad er dit højere formål med det, du vil ændre? Husk på, at jo bedre du kan definere og finde ind til dit højere formål, jo større er chancen for, at du holder dig på dit nye spor og lykkes.

 

Translate »