Du skal træne, kom nu i gang

Det er vigtigt at træne på en måde, som du synes er sjov og spændende eller i det mindste til at holde ud. Undersøgelser viser, at netop det har afgørende betydning for om, du bliver ved og bibeholder den gode sunde livsstil som regelmæssig motion er.

Når man synes noget er sjovt og gør det af lyst, er det meget nemmere at komme afsted. Til gengæld, kan det være næsten umuligt at få taget sig sammen til at komme ud af røret, hvis det føles som en sur pligt at skulle afsted til træning. Så ingen tvivl om at ordsproget “det er lysten, der driver værket” holder stik.

Har man aldrig trænet/dyrket motion før, kan det være svært at komme i gang, ja næsten umuligt. Man er i dårlig form, ved ikke hvad man skal give sig i kast med og er måske også en smule usikker på det hele. Et godt råd er, at starte stille ud og gerne sammen med en god ven/veninde. Det at man har en fælle, der venter på een og som også synes det er svært indimellem, giver een modet til at komme i gang.

Lav en forventningsafstemning

Et andet godt råd, når man skal i gang med at motionere, er at lave en forventningsafstemning med sig selv. Til at starte med vil du måske være meget motiveret “nu har du endelig fået taget dig sammen, så nu skal der også ske noget”. Du ryger derfor nemt i den fælde, at du opsætter nogle ekstreme krav for, hvor meget du skal træne pr. uge. Krav, som du i bund og grund godt ved ikke er holdbare på sigt. Krav, som du bilder dig ind skal til for, at du får succes. I stedet for at vælge denne alt/intet løsning, er det langt bedre at sætte baren lidt lavere. Det skal være sådan, at du rent faktisk kan få det til at hænge sammen i en travl hverdag.

En god løsning på dit alt/intet kunne være at sætte en minimums mængde/en baseline op for din træning pr. uge. Det kunne være 2 x 1/2 time pr. uge. Commit dig til, at uanset hvordan din uge ser ud, så kommer du afsted 2 x 1/2 time. Det bevirker, at du også får trænet i de perioder, hvor du har ekstra meget at se til. Eller i perioder hvor det bare er svært at tage sig sammen og komme afsted. En vigtig pointe er dog, at din baseline ikke bliver en sovepude. Det må ikke gå hen at blive mere reglen end undtagelsen at træne 2 x 1/2 time om ugen. Så konklusionen er: sæt dig nogle realistiske mål for din ugentlige træning og fokuser på det og brug din baseline som en kærkommen ven i nøden.

Alt træning, der kommer udover det, er bare et ekstra gode, som tæller på lykke barometret. Man kan også kalde det for glasur på kagen.

Hvor lang tid skal man “holde ud”

Når du er kommet i gang med at træne, så lov dig selv at du vil træne min. 1 måned meget gerne 3 måneder, før du foretager dig nogle ændringer/vælger at stoppe. Ved at afsætte 3 måneder, får du mulighed for at høste noget af den frugt, du har sået. Du når at se meningen med galskaben, hvilket gør det så meget nemmere at fortsætte. Det, at du kan mærke og se, at dine anstrengelser har båret frugt og givet resultater i form af en bedre kondition, kropssammensætning og evt. vægttab, hvis det er målet, er en kæmpe motivationsfaktor.

Du mærker pludselig, hvor godt du har det nu i forhold til før, du startede med at træne. Det bliver med et meget nemmere at tænke på, hvad konsekvensen er, hvis du springer over de dage, hvor du ikke gider. Det er meget lettere at komme afsted nu, hvor du ved, hvor fantastisk du har det bagefter. I din krop og rent mentalt – og det vil du for alt i verden ikke undvære.

Men det hele starter med, at du kommer op af den sofa og kommer i gang med at træne!

Læs mere om at vælge træningsform

Translate »